Tuesday, June 12, 2007

Sambung belajar dengan PTPTN

Rakan-rakan pekeja gomen yang berhasrat untuk melanjutkan pelajaran secara sendiri (PJJ, separuh masa, profesional) sekarang ini boleh menggunakan pinjaman PTPTN (hutang lagi) yang permohonannya boleh dibuat secara online mulai 15 Jun 2007.

Kursus yang layak diikuti adalah daripada peringkat diploma, ijazah, serta pasca ijazah. Jadi kepada sesiapa yang berhasrat untuk melanjutkan pelajaran dan memerlukan pembiayaan kewangan boleh merujuk kepada PTPTN.

Walaupun ramai para guru-guru yang melanjutkan pelajaran ke peringkat Ijazah mengeluh mengenai beberapa perkara, namun apa yang seharusnya lebih penting ialah budaya cintakan ilmu. Ada juga rakan guru yang menyentuh mengenai perkara yang tidak seharusnya berlaku semasa melanjutkan pengajian itu. Tidak dapat dipastikan sama ada ianya daripada sebilangan besar guru atau hanya segelintir.

Bagi yang melanjutkan pengajian ke peringkat diploma dan ijazah, peluang untuk menerima kenaikan pangkat adalah terbuka luas walaupun ada beberapa syarat yang perlu dipenuhi. Peningkatan kerjaya ini juga merupakan satu motivasi kepada pekerja gomen tersebut. Ini menunjukkan satu tahap pencapaian modal insan kepada pekerja gomen tersebut dan perkhidmatan awam secara umumnya.

Kita amat mengharapkan faktor pembangunan modal insan ini dapat diterjemahkan secara lebih menyeluruh demi mencapai tahap perkhidmatan yang bermutu tinggi.

No comments: