Tuesday, June 5, 2007

Polis dan PhD

Kisah mengenai lima orang rekrut konstable polis yang berkelulusan Sarjana dan PhD memang seharusnya membuka mata banyak pihak. Lima orang konstable ini mengikut ceritanya amat berminat dengan profesion kepolisan dan oleh itu mereka memohon juga untuk berkhidmat dengan pasukan polis tanpa mengira taraf kelulusan mereka.

Satu ucapan tahniah kepada kelima-lima orang pegawai polis tersebut semoga institusi dan profesion kepolisan akan lebih cekap dengan kehadiran anda semua di peringkat akar umbi. Ini juga diulas oleh seorang pembaca Berita Harian di sini. Tambahan pula gaji polis dan askar telah dinaikkan melebihi dari gaji kakitangan awam yang lain.

Umum mengetahui bahawa anggota polis yang paling banyak berurusan secara terus dengan orang awam terdiri daripada anggota-anggota 'akar umbi'. Dengan kehadiran anggota akar umbi dari kalangan lulusan pasca ijazah, nescaya budaya pemikiran kritis atau critical thinking yang ditimba dari universiti akan dijadikan pegangan semasa berurusan dengan orang awam. Budaya pemikiran kritis, penganalisaan, perancangan, konklusi serta pemupukan nilai-nilai tinggi ini boleh seterusnya meningkatkan tahap urusan polis dengan orang awam. Budaya inilah yang sebenarnya kurang dipraktikkan oleh sebilangan anggota akar umbi sehingga menyebabkan banyak aduan diterima oleh Suruhanjaya Penambahbaikan PDRM yang dibentuk tidak lama dulu.

Dengan menggengam ijazah PhD, seseorang itu telah dikategorikan sebagai seseorang yang pakar di dalam bidangnya. Ijazah PhD ini merupakan pencapaian akademik tertinggi yang mana keupayaan seseorang akan diuji sepenuhnya sebelum berjaya dengan dikurniakan ijazah tersebut.

Walaubagaimanapun, tanpa mahu menuduh mana-mana pihak, faktor-faktor lain juga harus diambilkira selain mengatakan alasan 'minat'. Alasan minat merupakan alasan umum yang boleh diterima oleh mereka yang lurus pemikirannya.

Oleh kerana tidak dihebahkan jurusan atau bidang kelulusan mereka, maka perkara ini tidak dibincangkan walaupun umum mengetahui bidang atau jurusan memainkan peranan penting didalam permohonan pekerjaan dan seterusnya kerjaya masing-masing.

Ada kemungkinan mereka tersebut telah memohon pekerjaan ditempat-tempat lain sebelum ini dan tidak berjaya, dan kali ini mereka mencuba nasib di bidang kepolisan. Kita tidak menyalahkan mereka kerana ia telah dijelaskan oleh pembaca Berita Harian tadi.

Jika disebabkan oleh minat yang teramat sangat untuk menyertai polis, tidak perlu untuk menghabiskan 2 tahun bagi Sarjana dan 3 tahun bagi PhD (tempoh 5 tahun utk mendapatkan PhD) untuk memohon jawatan polis. Selepas tamat ijazah sarjana muda pun sudah boleh memohon jawatan tersebut melainkan ijazah lanjutan yang dipelajari adalah berkaitan bidang kepolisan.

Jika lulusan Sarjana dan PhD tidak berjaya mencari pekerjaan yang setarafnya dengan ijazah mereka, ini bermakna iklim pekerjaan bagi golongan ini tidak diwujudkan secara meluas. Ini bermakna pasaran pekerjaan di negara ini hanya mewujudkan peluang bagi ijazah tinggi bagi bidang-bidang tertentu sahaja manakala beberapa bidang lain tidak mendapat tempat.

Kesan yang jelas dapat dilihat apabila peluang pekerjaan bagi golongan ijazah sarjana muda juga adalah terhad kepada bidang-bidang tertentu sahaja. Lantas maka wujudlah ramai graduan yang menganggur dan sebagai salah satu penyelesaiannya digerakkan kempen 'Keusahawanan Kerjaya Pilihan' untuk sebagai penyelesaian jangka pendek dan arahan daripada kerajaan kepada JPA untuk mengisi kekosongan.

Dengan pengisian lulusan Sarjana dan PhD ini, secara tidak langsung peluang bagi mereka yang berkelulusan SPM semakin berkurangan. Ini kerana lima tempat ini telah diisi oleh mereka yang disebutkan tadi. Ini tidak termasuk dengan calon yang berkelulusan Ijazah Sarjana Muda dan Diploma yang juga mengisi jawatan konstable (jika ada). Oleh itu peluang calon yang berkelulusan SPM terhenti disini.

Disebaliknya, untuk menyedapkan keadaan serta menambah perisa, boleh juga dikatakan bahawa oleh kerana terlalu ramai lulusan Sarjana dan PhD di luar sana, maka saingan amat sengit dan ada yang memohon untuk menyertai pihak polis melalui pengambilan konstable. Ini juga boleh dijadikan salah satu sebab untuk negara kita berasa ceria kerana kita sudah mencapai taraf negara maju!! Ada ramai lulusan PhD!!





No comments: