Sunday, June 3, 2007

Cerita COLA

Cola atau nama Inggerisnya Cost of Living Allowances merupakan antara elaun yang baru dinikmati oleh pekerja gomen iaitu bermula pada tahun 2006. Walaupun begitu ada juga yang mengatakan elaun ini pernah diberikan sebelum ini tetapi telah diberhentikan.

Elaun COLA ini sebenarnya Elaun Sara Hidup (ESH). Entah mengapa perlu diambil nama COLA itu tidak diketahui puncanya. Mungkin untuk menunjukkan kehebatan agensi berkaitan agar nampak lebih global di dalam memilih nama-nama yang gemilang. Sebenarnya memang telah menjadi satu trend di Malaysia ini, untuk mencari sesuatu nama.... nama dari luar yang menjadi pilihan. Lihat sahajalah laman-laman web kerajaan....menggunakan nama treasury,moe, mohe,mot,mohr,dan macam-macam lagi. KeKKWA pun menggunakan nama heritage. Jika dirujuk kepada Agensi DBP, tentulah murka-semurkanya.

Walaubagaimanapun untuk menjustifikasikan perkara ini, pihak berkenaan akan mengatakan bahawa alamat laman web tersebut perlu dibuat sedemikian rupa kerana ia penting kepada orang asing yang ingin mendapatkan maklumat berkenaan jentera kerajaan Malaysia. Mungkin ada benarnya, 25 juta penduduk Malaysia kurang penting daripada lebih kurang beberapa ratus ribu orang luar yang mengakses laman web tersebut.

Berbalik kepada COLA , pengumuman kenaikan COLA sebanyak 100% akan membuatkan elaun tersebut bermula daripada RM150 ke RM300. Bagi pekerja gomen yang menduduki kuarters, elaun yang akan diterima hanyalah separuh sahaja mengikut kelayakan.

Isu ini ada ditimbulkan oleh sebilangan pekerja gomen dengan mengatakan bahawa walaupun mereka menduduki kuarters, keperluan sara hidup adalah sama dengan pekerja gomen yang tidak menduduki kuarters.

Kita sendiri tidak faham pada mulanya apakah justifikasi yang mengatakan bahawa pekerja gomen yang menduduki kuarters tidak layak mendapat COLA. Selepas itu selepas mendapat maklumbalas dan tentangan, barulah diumumkan bahawa pekerja gomen yang menduduki kuarters layak mendapat 50% daripada kelayakan COLA.

Kita tidak dapat mencari justifikasi untuk mengelaskan COLA diantara yang tinggal di kuarters dan tidak. Apa yang pasti, kuarters di bandar-bandar besar merupakan satu kemudahan yang amat membantu pekerja gomen terutamanya di KL, JB, P.Pinang, Putrajaya.

No comments: