Wednesday, July 9, 2008

Komen di Malaysia-Today.net

Pada mulanya memang saya agak terkejut dengan kenyataan Cuepacs mengenai cadangan kerajaan negeri Kelantan untuk mengenakan syarat solat 5 waktu bagi kenaikan pangkat. Saya merasakan kenyataannya tersebut agak kurang cerdik dengan alasan yang dikemukakan.

Namun begitu saya merasakan suatu yang lebih kurang ajar dengan komen-komen daripada artikel di Malaysia Today ini. Inilah yang berlaku apabila kurangnya pengetahuan mengenai agama-agama lain lantas menyebabkan timbulnya rasa tidak hormat dengan mana-mana agama. Kebanyakan komen mengatakan atau cuba mengaitkan bahawa dengan bersembahyang itu menyebabkan sesuatu berlakunya penurunan produktiviti.

Ada juga komen yang secara terang menghina amalan sembahyang dengan mengatakan hanya yang bersembahyang akan ditawarkan bekerja di Kelantan, ada yang mengatakan sembahyang itu adalah perkara individu, ada yang mengatakan masa yang diambil untuk sembahyang perlu dipotong dari gaji dan berbagai lagi.

Komen-komen ini menunjukkan lebih ramai masyarakat Malaysia perlu dididik serta diberikan informasi yang lebih mengenai ajaran Islam. Saya percaya ramai yang memberikan komen tersebut tidak tahu mengenai agama Islam tetapi mahu juga memberikan pendapat masing-masing.

Masih juga ada perkara yang saya rasa perlu diperjelaskan dan agar mereka tidak membuat tuduhan melulu terhadap pekerja gomen. Dibawah ini disertakan salah satu komen tersebut,

Working life of a civil servant

8am - arrive at office, set table etc
8.30am to 9am go for coffee break
9am to 11am - sit at counter or table and chat with office mates about football game, last night date, which girl is cun etc
11am to 11.30 - go for prayers/catnap
11.30am to 12pm - repeat 9am to 11am
12pm to 1pm - lunch break
1pm to 1.30pm - additional lunch break (come back late from lunch)
1.30pm to 2.30pm - repeat 9am to 11am
2.30pm to 3pm - go for prayer/catnap
3pm to 3.30pm - go for tea break
3.30pm to 5.30pm - repeat 9am to 11am, then clear table and go home

In between the above at give at least total half an hour for going to toilet throughtout the day.

Di mana dan bila perkara ini diselidiki atau berlaku tidak dapat dipastikan. Jika ada berlakunya perkara ini, harap dapat diberitahu agar boleh kita boleh mengambil langkah bersama untuk mengatasinya.

Adakah mungkin pekerja gomen ini bertugas di Hospital, Balai Bomba, JPJ, Pejabat Tanah, Universiti, Polis, Askar...? Ini yang dikatakan 'komen selebet'!!

1 comment:

Anonymous said...

Badan Pencegah Rasuah (BPR) telah menahan seorang ketua pengarahsebuah jabatan kerajaan dan enam orang lagi untuk membantu siasatan terhadap pengeluaran visa kepada pekerja asing.

nota: skim apa KP tu ----->PTD

Dalam satu sidang akhbar hari ini, Pengarah Siasatan BPR, Shukri Abdull berkata, ketua pengarah yang berpangkat Datuk, ditahan dirumahnya di Damansara malam tadi.

Manakala enam orang lagi itu, termasuk ahli perniagaan terbabit dalam bekalan tenaga kerja kepada syarikat tempatan. Tiga daripada mereka bergelar Datuk.

Wang tunai kira-kira RM500,000 dan visa turut dirampas. Ketujuh-tujuh mereka disiasat meengikut Seksyen 11(a) Akta Pencegahan Rasuah 1997.

kaya2 pakcik kayo 0.5 juta

Walaupun BPR tidak menyebut sebarang nama, tetapi Bernama melaporkan seorang pegawai kanan Jabatan Imigresen di ditahan reman selama empat hari mulai hari ini bagi membantu siasatan berhubung dakwaan menerima rasuah bagi mempercepatkan kelulusan visa kepada buruh asing.

Majistret Mazuliana Abdul Rashid membenarkan permohonan itu apabila pegawai lelaki berusia 55 tahun itu dibawa ke mahkamah itu pada 3.30 petang ini.

Mengikut kertas siasatan, pegawai itu ditahan pada 10.20 malam tadi di kediamannya di kawasan Jalan Duta di Kuala Lumpur.

BPR dipercayai telah menerima aduan daripada seorang individu pada 1 Julai yang mendakwa seorang agen buruh asing meminta rasuah RM350 bagi setiap buruh asing yang dibawa masuk ke negara, kononnya sebagai ganjaran kepada pegawai imigresen bagi menyegerakan kelulusan visa.