Thursday, October 11, 2007

Sekadar Pekerja Gomen


Mengikut kata KSN, mereka-mereka yang didapati bersalah akan dikenakan tindakan. KSN merujuk kepada Laporan Audit Negara 2006 yang heboh diperkatakan baru-baru ini. Saya bersetuju dengan kenyataan tersebut iaitu yang bersalah akan dikenakan tindakan. Ini lumrah dan biasa serta tidak ada apa-apa kejutan. Tak perlu ditanya KSN untuk mendapatkan jawapan tersebut, tanya orang ramai pun boleh mendapat jawapan yang sama.


Kali ini beliau ada memberikan satu lagi cadangan. Bukan...bukan pasal VSS itu lagi. Kali ini cadangannya lebih bernas. Mulai tahun depan, beliau mencadangkan agar Laporan Audit mengandungi tindakan dan langkah-langkah yang telah diambil terhadap teguran audit tahun sebelumnya. Ini kerana sebelum ini, tiada kaedah khusus bagi memastikan samada organisasi-organisasi yang ditegur telah membetulkan atau membaiki mengikut teguran audit.

Walaupun demikian, seperti yang diketahui pekerja gomen kebanyakannya hanya melaksanakan tugas megikut arahan. Lebih-lebih lagi kepada pekerja gomen yang bertaraf biasa sahaja. Bagaimana pula jika ada arahan daripada pihak atasan yang lantas terpaksa dituruti walaupun membelakangkan prosedur. Perkara ini perlu juga diberi perhatian oleh pihak KSN jika pekerja gomen tersebut dapat membuktikannya.

Sekadar contoh, disertakan surat (ihsan Malaysia Today) yang adakalanya diterima oleh organisasi kerajaan. Perkara ini juga memang mengganggu tugasan seharian. Berbalik kepada teguran audit, ingin juga kita ketahui apakah tindakan yang akan diambil oleh KSN jika kes yang dinyatakan melibatkan sama orang-orang politik?

Jika merujuk kepada kes di KBS, perkara ini membabitkan rundingan terus. Penganugerahan rundingan terus ini mestilah melalui MOF. Untuk mendapatkan rundingan terus, banyak modal diperlukan. Wah...nampaknya banyak pihak perlu diselidiki jika mahu diperhalusi perkara ini. Tetapi jika mahu mengambil jalan mudah, 'kambinghitam' saja yang dua orang itu!

No comments: