Tuesday, October 2, 2007

Pihak Berkuasa Tempatan Bermasalah?

Jika anda ada sebarang aduan atau maklumbalas mengenai Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) anda boleh menyalurkannya melalui laman web ini. Sebenarnya ia lebih kepada 'questionnaire' untuk mendapatkan maklumbalas kepuasan pelanggan di PBT (yang pernah dilabelkan operasinya sebagai ala kongsi gelap oleh seorang Timbalan Menteri).

Mengapa label sedemikian boleh timbul tambahan pula daripada seorang Timbalan Menteri? Mungkin bagi yang jarang berurusan dengan PBT tidak dapat menerima kata-kata sedemikian. Umum telah mengetahui bahawa operasi di PBT merupakan antara operasi yang bermasalah. Apa masalahnya bergantung kepada urusan masing-masing. Masalah tentang urusan tanahlah yang selalu dibangkitkan. Nak tukar status tanah, nak geran tanah, nak tanak TOL, nak beli tanah, nak pecah sempadan, pusaka tanah, nak buat pembangunan, nak mohon kelulusan, dan sebagainya. Ada macam-macam kes yang telah berlaku sehinggakan ada yang telah sampai ke peringkat tanah boleh hilang begitu sahaja.

Jika dilihat kepada laman web MAMPU, usaha 'questionnaire' ini tentu dianjurkan oleh pihak berkenaan. Usaha ini mungkin salah satu inisiatif PERMUDAH untuk meningkatkan sistem penyampaian kerajaan. Walaupun demikian, ianya mungkin ada sedikit pertindihan dengan Biro Pengaduan Awam. Seharusnya usaha ini lebih sesuai dilaksanakan oleh Biro berkenaan selain tugasnya dikatakan menjadi 'posmen' sahaja terhadap aduan orang awam.

Aduan demi aduan boleh dibuat dan diharapkan ramai warga Malaysia akan menyertai maklumbalas ini. Cuma yang saya dan ramai lagi khuatir, aduan ini tidak akan ke mana jika bersangkut paut dengan pihak-pihak tertentu. Lihat sahajalah contoh yang telah sedia ada dan telah disiarkan oleh akhbar.

Banyak kerja masih perlu dibuat!

No comments: