Friday, October 5, 2007

PAC Arahkan Surcaj

KSU KBS telah dipanggil mengadap Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) di Parlimen pada 4 Oktober lalu. Memang PAC ada hak untuk memanggil sesiapa sahaja untuk mendapatkan penjelasan dan maklumat. Oleh kerana isu ini berkenaan dengan KBS, maka PAC pun kenalah memanggil KSU KBS selaku pihak bertanggungjawab.

Dipanggil oleh PAC merupakan satu 'fobia' hatta kepada sesiapa pun termasuklah pekerja gomen. Tak kiralah apa jawatan yang dipegang...sedangkan KSU pun akan mengeluh apabila dipanggil oleh PAC. Tentulah mengeluh kerana setem yang diberikan oleh masyarakat umum ialah, apabila dipanggil oleh PAC menandakan adanya masalah. Bila ada masalah, maka adalah unsur kecuaian. Bila ada unsur kecuaian adalah kesilapan dan kesilapan ini perlu dipertanggungjawabkan kepada seseorang.

Itulah sebabnya di dalam laporan awal kepada Ketua Audit, KBS seolah-olah mempertanggungjawabkan kecuaian ini kepada KPSU dan PSU nya. Mudah...memang mudah untuk mencari 'scapegoat'. Itulah nasib PTD bawahan ops... PTD kan 'cekap' mengurus. Tapi itulah realitinya bila kita terjun di pelayaran sebenar dan bukan di angan-angan.

Sekarang ini kerja tambahan bagi KSU KBS ini ialah untuk mengenalpasti mereka yang bertanggungjawab untuk dikenakan tindakan surcaj seperti yang dicadangkan oleh PAC. KSU ini memang boleh terlepas kerana apa yang berlaku adalah bukan di zamannya. Ini salah satu cara KSU ini 'terselamatkan' diri sendiri. Oleh kerana kaedah yang digunapakai oleh JPA untuk menaikkan pangkat 'orang-orangnya', maka dalam tempoh 2003 hingga 2007, ada empat orang KSU di KBS. Oleh itu ada yang menjadi KSU hanya untuk tempoh setahun sahaja dan jika di KBS, ada yang tempohnya lebih singkat. Adakah sistem ini sesuai? Sendiri mau fikir...

Tindakan surcaj ini merupakan antara tindakan yang ringan berbanding dengan tindakan lain yang telah digariskan. Mengenalpasti mereka yang perlu dikenakan tindakan adalah satu hal. Mereka mungkin tidak lagi di KBS tetapi mungkin ditempat baru.

Mengira surcaj adalah satu hal yang lain. Jika dilihat kepada amaun yang terlibat, saya merasakan sesuatu yang amat perit bakal ditanggung oleh 'scapegoat' itu. Jumlah potongan yang mungkin diambil adalah tinggi. Selaku pekerja gomen, saya bersimpati. Simpati saya adalah kerana kesalahan tersebut bukan kepada dua orang tadi sahaja dan banyak faktor yang terlibat.

Saya percaya kisah ini lebih besar daripada yang digambarkan. Penglibatan pihak-pihak lain di peringkat atasan perlu diselidiki terlebih dahulu sebelum sesuatu tindakan diambil.


No comments: