Tuesday, August 28, 2007

Pelan Strategik IPTA

Kerajaan mula melancarkan Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara semalam bagi mencetuskan pembaharuan dan transformasi kepada semua IPT di negara ini. Elok juga bila difikirkan bahawa IPT-IPT memang seharusnya dilepaskan dari belenggu-belenggu tertentu yang mungkin merencatkan suasana yang kondusif di IPT.

Antara langkah yang dikenalpasti ialah meningkatkan tadbir urus sediri di kalangan IPTA. Langkah ini akan membolehkan IPTA diberikan lebih autonomi di dalam beberapa perkara tertentu dan para-para Naib Canselor tentulah menyambut baik langkah ini.

Aspek tadbir urus berkesan turut menekankan kepada pemilihan pegawai yang sesuai serta individu yang komited, efisien dan berintegriti. Untuk menyemai tadbir urus berkesan ini, adalah dipercayai ianya perlu bermula daripada pemilihan pegawai-pegawai tertinggi yang meneraju universiti itu sendiri.

Pemilihan pegawai-pegawai tinggi seperti NC dan TNC di IPTA memperlihatkan sedikit ketidaktelusan di dalam pemilihannya. Kriteria-kriteria yang selayaknya perlu ditetapkan bagi menjamin yang memegang tampuk peneraju IPT tersebut merupakan yang layak mengikut falsafah sebenar.

Bukan juga niat untuk mengatakan bahawa semua NC dan TNC tidak layak untuk berada di kerusi tersebut tetapi masih banyak ruang dan koridor dapat dilihat dan dipertikai oleh masyarakat IPT.

Sekarang inipun, isu Dr. Azly Rahman yang juga selalu dilaporkan oleh Malaysiakini dengan salah sebuah universiti di utara Malaysia juga masih belum selesai. Seharusnya ini dijadikan salah satu inisiatif bagi menjayakan projek 'BrainGain' iaitu memanggil pulang pakar-pakar Malaysia yang sedang berada diluar negara berkhidmat di Malaysia. Tetapi sehingga kini, tidak dapat dilihat satu usaha yang menyeluruh mengenai usaha ini.

Mengikut blog Univerct memang sukar untuk menaiki taraf Profesor di universiti. Berbagai-bagai penyelidikan dan tugasan yang perlu diselesaikan

Tugas pensyarah meliputi: Pengajaran, penyeliaan pelajar undergrad, postgrad dan post-doctorate, penyelidikan, pengembangan (consultancy), khidmat masyarakat, pentadbiran, seminar/proceedings, khidmat sbg ahli persatuan profesional dan paling penting untuk kenaikan pangkat- penerbitan serta lain-lain tugas seperti felo asrama, felo pusat kecemerlangan/penyelidikan dan lain-lain tugas seperti yang diarahkan oleh pimpinan organisasi.

Melalui pemberian kuasa autonomi, kita tidak mahu lagi ada Naib Canselor yang dilantik bukan daripada kalangan ahli akademik. Tentu ramai yang tidak menyedari bahawa ada Naib Canselor IPT tidak pun perlu bersusah payah memberi kuliah, penyelidikan, post-doctorate dan lai-lain lagilah tetapi boleh pula menjadi Naib Canselor di IPT awam. Pemilihan mereka ini sebenarnya mengundang banyak kelemahan dan keraguan di kalangan masyarakat akademik. Keyakinan ahli akademik terhadap Kerajaan pada masa tersebut berada di tahap terendah.

Kita tidak tahu apa yang melayakkan mereka duduk disana. Kita juga tidak tahu apa keriteria yang meyebabkan mereka duduk di sana. Kita juga tidak tahu kenapa mereka sanggup menerima jawatan tersebut sedangkan tahu bahawa diri tidak seharusnya duduk di sana.

Apabila kerajaan memilih perkara sedemikian, lalu menyalahkan prestasi IPT yang tidak berada dalam 'ranking' yang baik tentulah tidak adil bagi para ahli akademik. Adakah dalam masa tiga tahun lagi kita bakal mencapai ojektif sekurang-kurangnya dua IPT berada di dalam senarai 100 terbaik? Memang memerlukan transformasi...

Apa yang menariknya, seperti ramai di dalam sektor awam sedar, golongan yang menduduki kerusi Naib Canselor ini adalah daripada golongan yang memiliki strategi monopoli jawatan-jawatan utama di sektor awam. Strategi monopoli ini telah dijelaskan dan dapat dilihat hasilnya serta kesan yang berlaku. Tidak meletakkan sesuatu yang AHLI pada tempatnya telah dilaksanakan.

Usahlah jika kail panjang sejengkal, lautan dalam hendak diduga. Usahlah demi strategi tertentu, habis rosak susu sebelanga.












No comments: