Wednesday, August 1, 2007

Hospital Kuala Lumpur

Dalam masa beberapa hari kebelakangan ini saya begitu bagaikan dipanggil oleh beberapa hospital di sekitar Kuala Lumpur. Terkejar kesana ke mari untuk memenuhi beberapa perkara berkaitan kesihatan.

Saya ada berkunjung ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) selama beberapa hari. Di HKL, masalah utama yang akan ditemui ialah masalah tempat meletak kereta. Perkara ini memang tidak dapat dielakkan kerana HKL sememangnya menjadi tumpuan ramai terutamanya wargakota. Oleh itu di dalam kunjungan saya ke sana, barulah saya menyedari bahawa tempat meletak kereta di HKL telah mula dikenakan bayaran. Kadar bayarannyaadalah berpatutan dan jika pengunjung telah berpusing dan tidak dapat meletakkan kereta (ada tempoh tertentu) maka tidak akan dikenakan sebarang bayaran.

Satu lagi kaedah yang diambil untuk mengurangkankesesakan ialah dengan menjadikan jalan-jalan di dalam kawasan sekitar HKL sebagai jalan sehala. Jika dibandingkan dengan dulu, memang keadaannya lebih kronik dengan kenderaan bersimpang siur di dalam kawasan HKL.

Walaupun demikian, suasana di dalam wad kelihatan agak menyedihkan. Jika dibandingkan dengan statusnya hospital yang utama, lebih banyak projek naik taraf perlu diluluskan untuk HKL ini. Wad yang sempat saya lihat adalah wad kelas 3.

Jika dilihat dengan keadaan semasa, orang yang tidak sakit pun boleh merasa sakit di dalam wad ini. Suasana yang tidak kondusif untuk proses penyembuhan akan merencatkan lagi tempoh penyembuhan.

Apabila melihat kepada para pekerja gomen hospital, mereka semangnya bertungkus lumus untuk merawat para pesakit. Dengan jumlah pesakit yang begitu ramai, tentulah macam-macam kerenah dapat dilihat. Walaupun begitu, para pekerja gomen ini perlu diucapkan tahniah kerana waktu makan tengahari mereka pun biasanya agak lewat. Ini semua adalah untuk memastikan rawatan yang sewajarnya diberikan kepada para pesakit.

Sebelum keluar daripada wad, caj bayaran rawatan perlu dijelaskan. Dengan rawatan yang diperolehi dan kadar bayarannya hanyalah RM3 sehari (termasuk makan minum), saya merasa sungguh terharu. Sememangnya murah dan diharapkan agar kadar sebegini dapat dikekalkan lagi untuk masa-masa akan datang. Hasrat untuk menjadikan hospital kerajaan 'full paying hospital' perlu dikaji sedalam-dalamnya. Untuk kadar bayaran lengkap, bolehlah merujuk kepada laman web HKL.

Saya juga akan bersetuju jika pekerja gomen di hospital kerajaan diberikan pengiktirafan yang sewajarnya lebih daripada sekarang di atas kerjaya murni mereka. Bukan hanya terhad kepada doktor, tetai juga kepada para jururawat, ahli farmasi, pegawai sains, MLT, pegawai dietitik dan ramai lagi.

Sesungguhnya pemergian mereka ini ke swasta akan merugikan kerajaan serta majoriti rakyat Malaysia.

1 comment:

MIQA said...

Salam... Saya bakal berkerja sebagai Penolong Pegawai Perubatan di A&E HKL. Lapor diri 14/9/09... Nervous lor...