Tuesday, August 21, 2007

Peluang menceburi perguruan

Sekarang ini memang susah untuk menjadi seorang guru. Syarat-syaratnya amat ketat memandangkan guru ini menjadi satu profesion yang diminati ramai.

Pelbagai halangan perlu ditempuhi sebelum boleh digelar pendidik. Mulai tahun 2007, calon-calon yang berminat perlu dahulu menduduki ujian MedSI. Hanya selepas lulus ujian MedSI ini barulah calon-calon tersebut akan ditemuduga. Selepas lulus temuduga barulah calon-calon tersebut layak untuk diterima mengikuti kursus untuk menjadi guru.

Wah...bagitu ketat sekali proses pemilihannya. Kepada calon yang lepasan SPM, bolehlah memohon untuk menduduki pengajian peringkat ijazah Sarjana Muda Pendidikan di IPTA tempatan yang akan mengambil masa selama 4 tahun.

Bagi yang telah memiliki ijazah, boleh memohon untuk mengikuti Diploma Pendidikan di IPTA yang akan mengambil masa selama setahun. Program ini adalah menyerupai program KPLI sebelum ini. Tarikh tutup kedua-dua program ini ialah 10 September 2007.

Bezanya sekarang ini, Kem. Pelajaran akan bertanggungjawab bagi urusan guru di sekolah rendah manakala IPTA (MOHE) bagi guru di sekolah menengah, politeknik, kolej komuniti dan kolej matrikulasi.

Sekali pandang kelihatan seolah-olah ada yang tidak kena apabila sekolah menengah dan kolej matrikulasi yang dibawah MOE dipertanggungjawabkan kepada MOHE. Ini kerana yang menyelaraskannya adalah satu bahagian di MOHE iaitu bahagian Pengurusan Kemasukan Pelajar. Namun diharapkan, MOHE melalui bahagian PKP ini hanya menjalankan tugas meyelaras sahaja iaitu tugas yang rutin dan mudah serta latihannya oleh IPTA. Apa yang lebih penting ialah perancangan sumber manusianya adalah daripada kerjasama Jabatan Pelajaran dan Jabatan Pengajian Tinggi.

Tidak mahu lagi kedengaran ada lulusan Sarjana Muda Pendidikan daripada IPTA yang terkapai-kapai tidak dapat menjadi guru hanya kerana salah faham diperingkat pembuat dasar hanya kerana mereka tidak ditaja oleh pihak Kementerian yang berkaitan. Yang menjadi mangsa ialah pelajar-pelajar ini yang selama 4 tahun menuntut ilmu pendidikan di IPTA hanya melihat rakan lain melalui KPLI bersorak gembira.

Pengurusan sumber manusia yang berkesan perlu dititikberatkan di dalam menjayakan keperluan guna tenaga perguruan yang optima

1 comment:

Anonymous said...

bole tau tak mcm mane ujian medsi tu? saya tak de idea la....