Tuesday, May 29, 2007

Kerja Gomen naik Gaji

Bersempena dengan kenaikan gaji yang akan bermula mulai bulan Julai 2007, maka ramai kakitangan yang kerja gomen sudah mula berkira-kira dengan bakal upah yang akan masuk ke akaun. Picit saja ATM pada hujung bulan Julai, saya percaya ramai yang lega. Lega kerana dapat menampung kehidupan yang semakin terdesak di bandar-bandar besar.

Bagi yang tingal di bandar-bandar yang tidak dikategorikan bandar besar, ini merupakan peluang untuk menambah simpanan ataupun pelaburan. Ramai yang kerja gomen ini merupakan rakan karib kepada bank Rakyat. Memang bank tersebut memberikan kemudahan yang diperlukan oleh kakitangan gomen, namun usah kita lupa bahawa lebihan wang itu boleh digunakan untuk simpanan di masa-masa terdesak.

Walaupun ramai yang gembira dengan kuantum kenaikan tersebut, masih yang yang kurang bersetuju. Ada yang mengatakan kenaikan secara 'pukul rata' mengikut kategori tersebut perlu diperhalusi. Ini adalah kerana gaji permulaan di antara gred-gred menjadi semakin rapat dan ada yang melebihi gred diatasnya. Walaubagaimanapun belum ada kajian lanjut dibuat dan baiklah kita menunggu pekeliling dari JPA yang akan keluar tidak lama lagi.

Apa yang dilaksanakan oleh JPA itu hanyalah kenaikan gaji mengikut kategori. JPA perlu memahami bahawa semakan gaji adalah berbeza dengan penyelarasan gaji dan berbeza dengan kenaikan gaji. Ketiga-tiganya berbeza dan memberikan implikasi yang berlainan. Dengan mengambil jalan mudah ini, diharapkan semakan sebenar akan muncul tidak lama lagi.

No comments: