Sunday, May 20, 2007

Pencen Kerja Gomen

Pencen atau bersara merupakan antara keistimewaan bagi orang-orang yang kerja gomen ini. Pencen ini mempunyai aktanya sendiri dan kalau tidak silap dinamakan Akta Pencen 1980.

Ramai yang memasuki kerja gomen kerana tertarik dengan pencen yang ditawarkan. Untuk melayakkan seseorang itu memasuki skim pencen, seseorang perlu bekerja selama 3 tahun dahulu dan telah disahkan di dalam jawatannya. Kemudian ia akan diberi pilihan untuk memilih skim Pencen atau skim KWSP. Kedua-dua skim ada kelebihan dan kekurangan masing-masing.

Skim Pencen ini secara umumnya ialah ia memberikan pendapatan bulanan (ada kiraannya) selepas persaraan. Pendapatan bulanan ini akan diterima sehingga akhir hayat. Jika seseorang kakitangan gomen itu meninggal dunia samada semasa masih bekerja atau selepas persaraan, wang pencen itu akan diserahkan kepada warisnya (isteri atau anak yang dibawah tanggungan).

Tetapi sebenarnya yang amat diperlukan ialah pembiayaan kesihatan. Kakitangan yang berpencen tidak dikenakan sebarang bayaran bagi perubatan di hospital. Ini bagi saya merupakan faedah yang paling penting kerana dewasa ini bermacam-macam penyakit telah muncul. Tambahan pula jika kita dilingkungan umur 55/56 tahun, semakin banyak penyakit yang akan hinggap dan berkenalan dengan empunya badan.

Bagi pesakit yang mengidap masalah buah pinggang, rawatan dialisis merupakan satu rawatan yang terpaksa dihadapi setiap minggu. Harganya pula mencecah ratusan bagi setiap minggu. Dengan mendapatkan rawatan di hospital kerajaan, bebanan ini dapat dikurangkan.

Walaupun gaji tinggi dan besar, kesihatan tetap perlu dijaga. Kerja yang bermati-matian, elaun dan pendapatan yang beribu-ribuan, tetapi apabila sakit semua tidak hiraukan.

No comments: