Friday, June 1, 2007

Tak mau simpan wang ke?

Budaya menyimpan wang di kalangan pekeja gomen ini dikatakan amat sedikit dan kecil nilainya oleh Menteri Kewangan Kedua sendiri dan dipetik oleh V.K.Chin di dalam artikel beliau.

Beberapa sebab diberikan di dalam artikel tersebut. Namun begitu saya tidak mahu berbicara lanjut tentangnya kerana sebab sebenar kebanyakan pekerja gomen ini kurang (bukannya tiada langsung) menyimpan bukannya semata-mata kerana sebab yang disebut itu.

Sebabnnya mudah, ... iaitu memang dah tak mampu nak menyimpan!

Bukannya pekerja gomen ini tak nak menyimpan, suka berbelanja atau malas menyimpan tetapi jumlah yang dapat tu kalau cukup-cukup makan sahaja pun dah bernasib baik.

Perbelanjaan untuk sewa rumah, makan minum, pengangkutan, kenderaan, sekolah anak, bil-bil, tentunya amat tinggi dan tidak mencukupi terutamanya di bandar-bandar besar dan berkeluarga yang juga besar. Jika ditambah si isteri merupakan suri rumah (satu kerjaya yang paling mulia), maka sumber pendapatan keluarga tersebut hanyalah daripada si bapa.

Tidak dinafikan bantuan-bantuan telah diberikan oleh pihak kerajaan melalui pemberian elaun COLA dan kenaikan gaji, namun begitu saya percaya bantuan ini akan setakat melegakan kesempitan buat sementara kerana kos taraf hidup juga akan meningkat selaras dengan kenaikan hampir semua barang-barang sejak kebelakangan ini.

Juga boleh dikaji berapa ramai pekerja gomen yang memiliki rumah sendiri. Berapa ramai pekerja gomen yang memiliki rumah yang selesa untuk keluarga mereka. Tentu semua orang ingin mendapatkan rumah yang selesa untuk keluarga masing-masing tetapi bagi pekerja gomen, lihatlah rumah apa yang sesuai dimiliki.

Dengan gaji bulanan RM900, pekerja gomen layak memohon pinjaman (dari Bahagian Pinjaman Perumahan) sebanyak RM96,000. Dengan bayaran balik selama 25 tahun, bayaran ansuran bulanan adalah sebanyak RM520 sebulan. Jika ditolak dari gaji, maka tinggallah RM380.

Jika dicampur dengan elaun, jumlah pendapatan akan menjadi lebih kurang RM820 (setelah dicampur COLA RM150).

Bayangkan untuk menyimpan dengan RM820 sebulan? Sebak rasanya...

No comments: