Saturday, March 24, 2007

Benarkah hanya golongan tertentu pandai mengurus?

Tanggapan ini telah lama timbul... ada pendapat mengatakan di dalam perkhidmatan awam ini, hanya golongan tertentu yang tahu membuat kerja-kerja 'management'. Kerja-kerja 'management' ini tidak boleh dibuat oleh 'orang' lain kerana 'orang' lain tidak tahu dan tidak cekap. Kerja-kerja 'management' ini perlukan tahap yang tidak ada pada 'orang' lain kecuali golongan 'mereka'.

Tanggapan ini selalu dinyanyikan di kalangan 'mereka' dan kini lebih terserlah apabila isu bidang pendidikan awam muncul. Isu ini menyerlahkan usaha-usaha yang sedang dan akan dilakukan ke arah memusatkan jawatan-jawatan utama. Cuma kali ini, bezanya terdapat segolongan kumpulan guru yang amat bersatu hati dan berganding erat demi mengelakkan kejadian tragis ini daripada berlaku.

Kejadian ini sepatutnya menyedarkan banyak pihak daripada yang di atas hinggalah yang di bawah. Ini juga menandakan ramai yang telah sedar akan situasi dan keadaan sebenar. Yang menariknya, sidang parlimen minggu lepas juga telah membangkitkan isu ini.

Adakah benar pengurusan ini sukar? Yang 'lain' tidak mampu?

No comments: