Monday, January 21, 2008

Pakaian Batik

Bermula 17 Januari 2008, satu arahan untuk memakai pakaian batik pada setiap hari Khamis dikeluarkan. Pakaian batik tidak ada hal, namun untuk membeli pakaian batik ramai yang ada hal. Cerita ini diulas juga oleh blog ini.

Namun saya percaya batik Emmer Zecna tersebut merupakan kategori batik yang termasuk dalam kategori ini. Ramai sebenarnya yang bukan saja-saja membeli batik kategori ini tetapi terpaksa kerana harganya yang lebih berpada-pada berbanding batik Malaysia bertulisan tangan yang lebih mahal harganya.

Setelah diteliti, batik Malaysia/tempatan berharga di dalam lingkungan RM100 ke atas. Kepada mereka di dalam peringkat atasan, harga ini masih di dalam ruang kemampuan mereka tetapi tidak bagi sejumlah besar kakitangan pada peringkat rendah.

Oleh itu mungkin satu kaedah untuk bagi memastikan batik tempatan mampu dimiliki ramai ialah dengan mengurangkan harga batik tempatan disamping mengadakan jualah khas kepada pekerja gomen.

Namun begitu, kaedah yang dicadangkan oleh CUEPACS juga sekiranya tidak membebankan kerajaan, amat dialu-alukan oleh pekerja gomen.

No comments: