Thursday, November 22, 2007

Anugerah Penyapu PBT dan PTD HS

Ramai pekerja gomen memberikan maklumbalas yang bercampur-campur apabila memperkatakan mengenai anugerah 'Penyapu' yang diperkenalkan oleh Kerajaan Negeri Selangor baru-baru ini.

Cuepacs secara jelas tidak bersetuju dengan anugerah tersebut yang disifatkan terlalu 'menghina' serta mengaibkan pekerja gomen. Menteri KeKKWA juga mengulas perkara ini dan juga tidak bersetuju serta mencadangakan agar kaedah lain diguna pakai untuk mengatasi perkara ini.

Apakah punca yang menyebabkan anugerah 'Penyapu' dirangkul oleh dua agensi di Hulu Selangor itu. Bukan kerana tidak menjawab panggilan telefon, bukan kerana pasukan PBTnya tidak berjaya ke Liga-M, bukan kerana gerai sate dibiarkan dibina secara haram, bukan kerana ada kilang haram yang membuang sisa di sungai dan macam-macam bukan lagi.

Sebabnya adalah kerana kutipan hasil cukai yang tidak mencapai sasaran. Itu sahaja... Untuk mengatakan kutipan cukai merupakan indikator kepada keseluruhan prestasi sesuatu agensi tentunya adalah tidak tepat. Kutipan cukai merupakan salah satu daripada banyak lagi tugas utama agensi di peringkat negeri.

Isu yang dibangkitkan oleh banyak pihak adalah mengenai item 'penyapu' tersebut. Penyapu itulah yang menjadi topik hangat mengenai anugerah tersebut. Mungkin jika penyapu itu ditukar kepada benda-benda lain, maka benda lain itu pulalah yang akan dibahaskan. Tak apalah, kita lupakan penyapu, lupakan ular, atau pun anugerah tukang angguk.

Mengikut MB yang pernah merasakan adanya 'pembohongan terancang' ini, mana-mana pekerja gomen yang tidak menunjukkan prestasi yang baik akan dibersarakan ataupun ditawarkan VSS. Ini mungkin kerana beliau mungkin sudah menyedari agensi kerajaan di negerinya tidak menunjukkan mutu seperti yang diharapkan. Seorang Timbalan Menteri juga pernah mengatakan bahawa adanya operasi seperti 'kongsi gelap' di agensi peringkat negeri.

Lantas timbul pula pertanyaan, jika mutu yang diberikan tidak menunjukkan prestasi yang baik, tetapi mengapa semasa Anugerah Khidmat Cemerlang begitu ramai penerimanya? Agaknya inilah yang muncul dibenak fikirannya selaku MB.

Jika prestasi agensi-agensi dinegerinya masih belum mencukupi, mengapa Ketua-Ketua Jabatan dapat pula kenaikan pangkat?

Ini kerana Pejabat Daerah dan Tanah Hulu Selangor juga merupakan penerima anugerah 'Penyapu' tersebut dan siapakan D.O Hulu Selangor pada tahun 2006? D.O tersebut telah dapat naik pangkat dan hanya memerhatikan dari jauh sahaja anugerah tersebut. Tidakkan beliau merasa bertanggungjawab terhadap prestasi agensi yang dipimpinnya?

Namun bagi mereka yang tahu bahawa kenaikan pangkat mereka bukan bersandarkan prestasi, itu semua merupakan perkara kedua. Situasi dasar sumber manusia di peringkat negeri juga harus diperbaiki.

No comments: