Monday, April 14, 2008

Ada lagi PTK?

Salah satu isu yang masih membelenggu hampir kesemua pekerja gomen ialah isu PTK. Isu ini masih dibahas secara terbuka dikalangan pekerja gomen sehinggalah ke peringkat Cuepacs. Cuepacs pun boleh sedar bahawa PTK ini banyak kelemahannya. Kelemahan daripada peringkat perancangan sehinggalah kepada peringkat pelaksanaan.

Yang masih membuai dengan PTK ini hanya golongan tertentu di Putrajaya yang masih mahu mengakui bahawa PTK adalah amat perlu. Sudahlah tu....cukuplah dengan semua perancangan yang separa siap. Kelemahan yang ada amat ketara apabila keputusan untuk melaksanakan PTK dibuat secara tergesa-gesa tanpa mahu merujuk kepada pelbagai pihak di dalam sektor awam.

Kini ramai yang telah terkena tempias PTK ini dan ramai yang mahu ianya dimansuhkan. Ini kerana semuanya disebabkan masalah perancangan tadi yang tidak dilakukan dengan baik.

Kita boleh lihat apabila mulanya PTK ini dibuat, keputusan peperiksaan hanya ada dua sahaja iaitu lulus dan gagal. Apabila menyedari bahawa ini pun sebenarnya tidak tepat, maka diubah pula dengan frasa 'lulus' dan 'lulus bersyarat'. Kemudian ditambah pula dengan empat aras untuk menjadikannya lebih 'berinovasi'...kononnya.

Pada 2006 pula, kekerapan bagi peperiksaan ini ditambah bagi setiap tahun. Ini mungkin kerana ramai yang mengeluh dengan peperiksaan yang hanya dijalankan setahun sekali menyebabkan agak sukar untuk merancang. Jika ditakdirkan masa peperiksaan tersebut bertindih dengan perkara lain yang lebih penting, tentu ianya merupakan satu kerugian kepada pekerja gomen sendiri.

Namun begitu, kita juga terfikir tidakkah mereka-mereka ini yang selalu mengeluarkan pekeliling tidak terfikir kepada masalah-masalah 'mudah' ini. Sepatutnya perkara ini yang diperhalusi dahulu.

Ini belum dimasukkan dengan isu kenaikan gaji automatik kepada yang lulus, isu wujudnya kuota lulus, isu BTNP, isu PTK golongan profesional, serta pelbagai isu-isu lebih mikro yang wujud.

Sekali lagi saya mengatakan bahawa PTK banyak kelemahan. Kelemahan perancangan merupakan satu tragedi.

No comments: