Sunday, February 24, 2008

PRU-12

Sekarang sedang sibuk dengan demam pilihanraya. Hari ini baru sahaja selesai penamaan calon. Di dalam proses pilihanraya ini, bukan hanya pekerja gomen yang bekerja dengan SPR sahaja yang sibuk tetapi termasuk juga pekerja gomen lain seperti polis, pejabat tanah, PBT, Rela serta guru. Jika ada yang lain tetapi tidak termasuk di dalam senarai tadi, anda boleh masukkan sendiri di ruangan 'comment'.

Memang pilihanraya akan dibuat semasa cuti sekolah. Itu semua orang sudah tahu serta ambil maklum. Ini kerana banyak sekolah akan digunakan sebagai tempat pembuangan undi dan guru-guru dilantik sebagai kakitangan pilihanraya. Bertambah lagi satu tugas guru lima tahun sekali.

Walaubagaimanapun, pekerja gomen juga tertakluk kepada G.O berkenaan penglibatan pekerja gomen di dalam politik. Ia telah dijelaskan di dalam G.O tersebut dan di dalam PRU12 ini ada beberapa orang pekerja gomen yang terpaksa meletakkan jawatan untuk membolehkannya bertanding.

Ada juga yang tidak jadi bertanding walaupun sudah dicalonkan kerana tidak sanggup meletakkan jawatan. Saya tidak tahu panggilan apakah yang layak untuk digelar kepada mereka ini.

Kepada pekerja gomen yang bertugas, bertugaslah dengan baik, kepada pekerja gomen yang mengundi, selamat mengundi dengan kesedaran kerana sebelum negara maju, sistem perkhidmatan awam perlu maju dahulu.

No comments: